Wat is koers op rollen?

KOERS OP ROLLEN

fantasiokoersoprollen

Op zaterdagmiddag 26 maart zal in de tent van het Glazen Ei worden gestreden om de StaVoord6bokaal 2016. Het fenomeen ‘Koers op rollen’ is bij onze zuiderburen in België nog altijd immens populair. StaVoord6 brengt deze mooie discipline van de wielersport in Nederland weer in beeld. Een team/ploeg bestaat uit 2 personen.

Uiteraard zijn mensen die regelmatig op de fiets zitten in het voordeel maar het gaat vooral om explosiviteit en tactiek. Gedurende 4 onderdelen in het programma moeten jij en je ploegmaat zoveel mogelijk punten verzamelen om uiteindelijk in de finale met de beste coureurs van Tholen en omstreken te strijden om deze bokaal. Het complete programma heeft een duur van ongeveer 4,5 uur.

Er kunnen maximaal 28 teams deelnemen dus wees er op tijd bij!

Het inschrijfgeld bedraagt minimaal €60,- per team. Dit bedrag dien je zaterdag 26 maart as. voor aanvang van de wedstrijd aan de jurytafel te voldoen. We organiseren deze wedstrijd voor het goede doel dus als je jezelf wil laten sponsoren door je supporters dan is dat natuurlijk prima. Misschien heeft je werkgever wel een leuk bedrag er voor over om jou in bedrijfskleding te laten starten.

Hoe kan ik meedoen? Je kan jezelf aanmelden door een mail te sturen naar info@stavoord6.nl. In de mail vermeld je jouw naam en van je ploegmaat, je email-adres en je telefoonnummer. Je ontvangt via de mail de bevestiging en later het reglement.

Wij zien de aanmeldingen graag tegemoet!

 HOE WERKT HET?

1.De wedstrijd wordt gereden door 28 ploegen. Elke ploeg bestaat uit 2 renners.

  1. Alle renners moeten zich uiterlijk bij de organisatie melden tussen 13.00u en 13.15 u en dienen ter plaatse te blijven. Om 13.40u: uitleg of briefing over het verloop van de wedstrijd. Start om 14.00u.
  2. De renners worden geacht in goede gezondheid te verkeren. Organisatoren zijn niet verantwoordelijke voor medische letsels door deelname aan deze “Koers Op Rollen”.
  3. De renners zijn verplicht zich te kleden in sportkledij en alleszins een identieke uitrusting aan te trekken. Dit verhoogt de herkenbaarheid naar het publiek toe. Sponsors kunnen vragen met hun kledij te rijden zolang het sportkledij of T-shirt betreft.
  4. Bij aanmelding ontvangen de renners een individueel nummer. Toekenning gebeurt bij loting of door willekeur door de computer. Het nummer dient duidelijk en goed zichtbaar te worden aangebracht op de borst.
  5. De renners worden verzocht tot na de prijsuitreiking de truien met hun nummer aan te houden, in belang van de sponsor en de herkenbaarheid.
  6. De afzonderlijke kleedruimte, voorzien voor de renners is niet toegankelijk voor familieleden of publiek. Alleen de renners en 1 begeleid(st)er per ploeg hebben toegang. De organisatie is niet verantwoordelijk voor eventuele verloren of gestolen voorwerpen.
  7. De jury bepaald op welke fiets of rol er wordt gereden. Tegen de samenstelling van dit schema is geen verhaal mogelijk.
  8. Behalve de mensen van Fantasio – de wedstrijd “ begeleiding “ – de verantwoordelijken van de inrichting , wordt tijdens of tussen de wedstrijden, NIEMAND op het podium of tussen de fietsen toegelaten, tenzij de renners die de wedstrijd rijden of gaan rijden. Uitzondering hierop wordt gemaakt wanneer de renners via de presentator worden uitgenodigd om zich los te rijden tussen 2 reeksen. Bij zijn oproep worden de renners verzocht het podium te verlaten.
  9. Het is verboden tijdens de wedstrijden van de fiets te stappen. De renners blijven dus op de fiets tot de laatste renner van zijn koers de wedstrijd heeft beëindigd (dit is vooral van toepassing bij de afvallingskoersen, waar de uitgeschakelde ploegen “in zittende rustpositie “ op de fiets blijven tot de wedstrijd afgefloten is door de wedstrijdleiding). Elke renner dient op straffe van diskwalificatie of puntenverlies zijn volledige afstand of rit uit te rijden binnen de door de jury bepaalde tijd. Het einde van iedere reeks wordt door de “ startverantwoordelijke “ met het EINDE signaal meegedeeld.
  10. De wedstrijd gebeurt onder toezicht van een jury. De wedstrijdjury houdt zich het recht voor, de volgorde te wijzigen. Desgevallend kan een bepaalde renner ook een andere rol of fiets toegewezen krijgen. Richtlijnen van de jury moeten stipt opgevolgd worden. Andere punten uit het reglement worden eveneens door de wedstrijdjury beslecht.
  11. Klachten kunnen aan de jurytafel gemeld worden. Bij een eventuele “ klacht- protest of delict “, wordt deze niet op het podium geuit, doch worden de personen in kwestie verzocht zich bij de wedstrijdleiding te begeven aan de jurytafel en ……..in alle “ kalmte “ hun grieven over te maken. Er wordt onder geen enkel beding beledigende uitingen – verwijten of obscene gebaren toegestaan door de renners op het podium: noch naar de renners op het podium , noch de mensen in de zaal of naar de jurytafel. Dit kan leiden tot sancties, door de wedstrijdjury te bepalen.
  12. Bij eventueel defect van het materiaal zal de reeks herreden worden voor zover het defect niet door de betrokken renner veroorzaakt is of een nalatigheid van hemzelf niet aan de basis ligt. Uit de pedalen schieten is geen defect. De stopzetting van de reeks om herreden te worden, wordt door de juryvoorzitter aangegeven, met daarbij de aankondiging door de presentator van de stopzetting van de reeks. De te herrijden reeks wordt onmiddellijk herreden in de lopende proef.
  13. Iedere renner zal deelnemen aan volgende wedstrijden:
  14. a) WEDSTRIJD 1: individuele sprint over 1 ronde van 250m door elke renner van elke ploeg tegen drie tegenstanders. Puntenverdeling: 4-3-2-1 punten per renner. (16 reeksen door 4 renners van 4 verschillende ploegen)
  15. b) WEDSTRIJD 2: afvallingswedstrijd over 3 x 1 ronde van 250 m door beide renners van dezelfde ploeg tegelijkertijd, aflossing mag. Puntenverdeling: 4-3-2-1 punten per ploeg.
  16. c) WEDSTRIJD 3: ploegentijdrit over 500m of 2 ronden van 250m . Beide renners van dezelfde ploeg koersen tegen 3 andere ploegen. Puntenverdeling: 56, 54, 52, … enz. tot 2 punten per ploeg.

Een afzonderlijke prijs wordt voorzien voor de snelste man en de snelste vrouw van wedstrijd 3.

Na de ploegentijdrit wordt een voorlopige rangschikking opgemaakt in 7 reeksen van vier ploegen.

  1. d) WEDSTRIJD 4: Finale ploegkoers over 500m of 2 ronden van 250m per reeks van 4 ploegen. Bij de finale ploegkoers worden alle punten herleid tot 0. Er worden 8 FINALE – reeksen gereden genoemd met de letters A, B, C, D, E, F en G. Er wordt gestart met reeks G: de 4 ploegen die het laatst gerangschikt zijn na wedstrijd 3 ( 28 / 27 / 26 / 25 ) DE WINNAAR VAN DEZE REEKS WORDT DE WINNAAR VAN DE “G” FINALE . ZO GAAT DIT VERDER TOT DE “B” FINALE . Laatst wordt reeks A gereden door de 4 ploegen die na wedstrijd 3 het best gerangschikt staan ( 4 / 3 / 2 / 1 ). De 4 eerst gerangschikten, rijden voor de overwinning. De ploeg die als eerste de aankomst bereikt, wint ook de wedstrijd op rollen.

16) Een gedetailleerd reglement met volledig wedstrijdverloop wordt kenbaar gemaakt in de zaal en nog eens uitgelegd aan de renners tijdens de briefing. Dit reglement is ook een week vooraf doorgestuurd aan het opgegeven mailadres van elke ploeg op het inschrijvingsformulier.

Goed om weten:

  • Opwarmen en uitrijden kan gebeuren op de 8 fietsen. De inrichters vragen aan alle deelnemers om begrip, wat betreft bezetting van die fietsen, zodat ieder zijn kans krijgt zich te kunnen voorbereiden op zijn rit. Het rennerspark zal bewaakt worden door 2 mensen van de inrichters. Problemen kunnen bij hen worden gemeld.
  • De start is altijd een “VLIEGENDE START”. De renners kunnen rustig hun positie op de fiets innemen, voetriempjes goed aantrekken en rustig los rijden.
  • Vooraleer te starten kunnen de renners zich ongeveer 1 minuut opwarmen op de fiets.
  • Wanneer de renner klaar is voor de start, kijkt hij (zij ) in de richting van de startverantwoordelijke. Wanneer de 4 of 8 renners een positief signaal geven aan deze, kan de presentator de startprocedure aanvatten .
  • De start wordt aangekondigd door de presentator op de volgende manier: “Renners – aandacht – 3-2-1” en daarna gaat het START signaal (SCHOT) en kan voluit gekoerst worden. Tijdens het aftellen kan de renner zich reeds op gang trekken.
  • Bij het startsignaal worden alle chronometers op nul gezet en ter zelfde tijd gestart. Ook worden de lampjes op de virtuele piste op één zelfde lijn geplaatst, en nemen dan de snelheid aan van de renner op dit moment. De aankomst wordt elektronisch afgeklokt bij het bereiken van de aankomstlijn.
  • Wanneer men visueel vaststelt dat twee lampjes gelijktijdig de eindmeet overschrijden maakt de computer nog een onderscheid tot op een honderdste van een seconde. De renners hebben er dus belang bij om te blijven koersen tot op de aankomstlijn. Vooral ook omdat de tijd kan meetellen voor het klassement van de volgende wedstrijden.
  • Het aantal lampjes is voor elke baan hetzelfde. De effectieve baanlengte is voor alle banen dezelfde.
  • De renners zijn verplicht op de fiets te blijven zitten, gedurende de gehele duur van de wedstrijd. Zelfs na aankomst, afvalling, enz. mag de renner zijn fiets niet verlaten.
  • De renners zijn verplicht hun volledige afstand volledig uit te rijden, binnen de door de jury bepaalde tijd.
  • Tijdens de rit moet de renner op het zadel blijven zitten, op straf van diskwalificatie. (RECHTSTAAN OP DE PEDAELEN is dus VERBODEN).
  • De timing van de chronometers op het scorebord zijn de enige juiste. De visuele piste is enkel een indicatie.
  • De uitslag van de computer is de enige juiste. Tegen de beslissing van de jury is geen verhaal mogelijk.
  • Bij het afhalen van de wedstrijdnummers zullen de deelnemers gevraagd worden een document te tekenen die aanvaarding van dit reglement bevestigd.